Školení

Podstata školení

Také máte dojem, že podstatou většiny školení je vlastní exhibice? Pokud ne, pak jste asi školitel.

Školení se dnes nazývají různě. Většinou jsou opředeny příběhy o neuvěřitelném rozmachu díky skvělému nápadu. A to je právě hrůza…

Někdy vás přednášející proškolí hlavně o tom, že je nejlepší. Podstata videa na YouTube o délce 20 minut spočívá v tom, že mluvící, rozmachující se a slovy sebechvály oplývající „školitel“ předkládá sám sebe jako ideál úspěchu a vítězství. Pokud by vás napadlo totéž, což je málo pravděpodobné, pokud byste měli stejný nápad, a tak skvěle ho realizovali, stáli byste teď na místě školitele.

Teď ale pozorně poslouchejte, jak může být neobyčejně nadaný člověk úspěšný a dělejte přesně totéž, protože doposud jste se motali jen ve vlastních problémech. Kdyby vás napsalo totéž, kde byste dávno byli.

Tak hlavně nepřemýšlejte, zaregistrujte se, máme pro vás spoustu věcí, které by jinak stály majlant – zadarmo, ale na konci, když zaplatíte malinkou sumu v řádu tisíců korun nebo stovek eur, dostanete do ruky nástroj, který z vás udělá milionáře.

Teď 19 minut přehled úspěchů!

Padesát vteřin rozbor objednávky, abyste ji správně vyplnili a poslali peníze.

Nakonec onen nápad a hned platební brána.

Děkujeme, že jste se proškolili, teď vás čeká stejně skvělá budoucnost.

Bohužel jsem nevydržel nápor ani prvních 5 minut. Vím, že jsem asi přišel o životní příležitost a budu nadosmrti litovat. Tedy… já si asi ani nevzpomenu na obsah a školitele. A jakmile vymažu historii prohlížení, asi zmizí školení nadobro.

Ne! Nezmizí!

Dal jsem tam email!

Hurá, teď se mi díky demarketingu budou objevovat další a další nabídky, jedna lepší než druhá.

Váhám.

Mám právo zrušit odběr. Vyplním jen malý otazníček, proč mne nabídka nezaujala, ač jsem poctivě prvních pár minut docela zíral a pak navždy pryč.

Vím, že budu jen obyčejným člověkem s nějakým tím příjmem. Ale jsme už takový. Jde mi o obsah školení, o jeho úroveň, o jeho smysl pro mne. Poznám kupodivu, kdy mi to školení k něčemu je a kdy se mi jen neobjevují další a další platby za další a další moduly.

Tak zase příště u některého videa na YouTube, ale tentokrát se podívám předem na stopáž…

 

 

Fenomén

Fenomén školení si zaslouží svoji vlastní kategorii. Existují profesionální školitelé s návyky klasických dýdžejů a moderátorských hvězd. Umějí rozmachovat rukama, dívat se upřeně do očí posluchačů a označovat detaily světelným ukazovátkem, což je červená tečka. Jsou obklopeni gloriolou znalostí a suverenity.

To všechno ale nedokážou bez řádně dramaticky napsaného textu. Nudit umí každý i se sebelepšími technickými pomůckami. Ani rytmus vět není to podstatné. Nejdůležitější je text. Takový text, který zaujme, který probudí každého dřímajícího a znuděného člověka. Vždyť na školení se nejezdí učit, ale stmelovat kolektiv.

Proto musí být text šokující, vtipný, musí mít různé tempo a počítat s různými náladami obecenstva. Vytvořit z výkladu zajímavý text není vůbec snadné. Většina přednášejících se bojí věci zlehčovat, ač se potom lépe pamatují. Samozřejmě jiná je otázka vhodnosti zlehčení. Na schůzi kremační rady to asi nebude úplně nejvhodnější, i když právě spalovači mrtvol oplývají řadou vtipů, protože jim pomáhají přenést se nad lidskou konečnost a fatalitu smrti.

Úvod by tedy měl nastolit nějakou otázku, ta by se měla rozebírat různými způsoby a poté být shrnuta a vtipně okomentována. Školení není jen nuda a dokonce i nejvážnější témata se dají zlehčit. A posluchač si potom takové poznatky lépe pamatuje.

WhatsApp chat